Peugeot 2008 er oppgradert med nye og smarte finesser.

EN KOMPAKT SUV

PEUGEOT 2008 er en kompakt og stilsikker SUV med et innovativt eksteriør som blir lagt merke til.
Designen har tatt typiske trekk fra SUV-segmentet og oppgradert dem med ekstra krefter og robusthet. Skjermutbyggerne, den vertikale grillen og støtfangeren beskytter karosseriet, mens taket, som går som en bølge opp til takbøylene, vindavviserne over bakdørene og spoileren bak bidrar alle til den elegante utførelsen.

EN UIMOTSTÅELIG SUV

Den nye PEUGEOT 2008 SUV gir deg lyst til å legge ut på lange turer.
Hver minste lille detalj viser at dette er en bil som kan takle alt som kommer i dens vei, uansett hvor du ferdes.
Den høye bakkeklaringen, vindskjermingen, takstativet, vindavviserne over bakdørene og spoileren viser med all tydelighet at dette er en skikkelig friskus.

FRONTLYKTER

Den nye SUV PEUGEOT 2008s dynamiske natur understrekes av den elegante lyssignaturen. Lyktene er felt inn i karosseriet foran og gir bilen et katteaktig utseende med avansert teknologi og lykteinnfatning i svart og krom

BAKLYKTER

I klassisk PEUGEOT-stil er baklysene utstyrt med tre klør i en varm farge som skaper en intens 3D-effekt. Mellom klørne skjuler det seg et romslig og praktisk bagasjerom bak bakluken.

EN SUV MED SÆRPREG

Den nye lakkfargen Ultimate Red, først brukt på 308 GTi, understreker de spenstige egenskapene og store kreftene til den kompakte nye PEUGEOT 2008 SUV.

Silhuetten og karosseriets presise linjer kan også ikles åtte andre lakkfarger, deriblant fem metallicnyanser, to typer standardlakk og nykommeren Emerald Crystal.

FELGER OG HJUL

Velg mellom mange hjultyper med alt fra 15-tommers IODE-hjulkapsler til de nye 16-tommers AQUILLA-felgene i diamantslipt aluminium. Forskjellige 16- og 17-tommers aluminiumsfelger, enten lakkerte eller diamantslipte, fås som ekstrautstyr.

PEUGEOT i-Cockpit®

En unik kjøreopplevelse med PEUGEOT i-Cockpit®.
Et enkelt og «ryddig» interiør gir fullt fokus på veien og skaper optimale forhold for kjøreturen.
Med det kompakte rattet kommer armene tettere inntil kroppen og du kan holde hendene lavere enn med et konvensjonelt ratt. Da blir kjørestilen også mer dynamisk, smidigere og mer avslappet.

Med head-up-instrumentpanelet, som er innrammet av blått LED-lys, trenger du ikke lenger ta øynene bort fra veien. Displayet gir deg oversikt over alle viktige kjøredata, slik at kjøreturen blir tryggere og du kan slappe mer av.
Sist, men ikke minst kan du styre mange av bilens funksjoner fra den 7 tommer store berøringsskjermen

HØYTEKNOLOGISK ELEGANSE

Kupeen er tiltalende med svært forseggjorte detaljer og materialer som er uvanlig eksklusive i kompakt-SUV-segmentet.

Det er lagt stor vekt på lysforholdene i kupeen.
Takket være de store glassflatene bader 2008s PEUGEOT i-Cockpit® i lys. Instrumentpanelet ved rattet er rammet inn av en avansert, blå LED-belysning. Taket fås i to versjoner: panoramaglasstak med lysledere eller et lasergravert tak med bakgrunnsbelysning

DE VIKTIGE DETALJENE

Interiøret har fått et mer moderne og ryddig design som passer perfekt til eksteriøret. Dashbordet forener det grafiske med det lette og luftige, og har luftdyser inspirert av merkets karakteristiske katteøyne på begge sider. De fasetterte elementene er tydelige eksempler på det store arbeidet som er lagt ned i formgiving av detaljer.

MODULARITET

Bagasjerommet er romslig, praktisk og lett å komme til, og takket være det modulbaserte baksetet (1/3 + 2/3) kan kapasiteten økes fra 410 til 1400 liter i en håndvending. Når du trykker på knappen øverst på seteryggen, vippes denne fremover mens selve setet automatisk felles inn. I bagasjerommet finner du festekroker til bagasje og to oppbevaringsrom på sidene, det ene med en bagasjerem, det andre med et oppbevaringsnett. I tillegg er det 22 liter ekstra oppbevaringsplass under gulvmatten i bagasjerommet .

GRIP CONTROL®

Grip Control® betyr at 2008 kan håndtere nærmest alle slags kjøreforhold, og dermed at du kan utforske nytt terreng. Grip Control® er en reaktiv og praktisk funksjon som sikrer optimalt veigrep ved at bilens elektroniske stabilitetsprogram (ESP) endrer forhjulenes funksjonsmåte. Grip Control® er tilgjengelig på motorer fra 100 hk og oppover, både med manuell og automatisk girkasse, og leveres med 16- eller 17-tommers vinterdekk av typen Mud & Snow.

Med Grip Control® kan du velge mellom fem forskjellige kjøremoduser via hjulet på midtkonsollen:
- Standard
- Snø
- Terreng
- Sand
- ESP av

MOTORER OG EAT6-GIRKASSE

Den nye PEUGEOT 2008 SUV fås med flere forskjellige Euro 6-godkjente, tresylindrede PureTech-bensinmotorer, som gir overlegen ytelse og lave driftskostnader. De er enda mer kompakte og enda lettere enn før, noe som igjen gir bedre ytelse. Og for den som ønsker en enda mer reaktiv bil, har vi en 1,2 liters PureTech 110 S&S EAT6-versjon med 6-trinns automatgir, som gir lynraske og smidige girskift.

Hvis du foretrekker diesel, gir BlueHDi-teknologien en dramatisk reduksjon i drivstofforbruket, inntil 90 % lavere NOx-utslipp (nitrogenoksid) og svært moderate CO2-utslipp.

UNDERSTELL OG HJULOPPHENG

2008 er en kompakt-SUV med en strømlinjeformet silhuett. Takket være den svært besjedne vekten og hjuloppheng med fire forskjellige komponenter, har den også førsteklasses dynamiske kjøreegenskaper. Fjærer, støtdempere, stabilisatorstag, frontaksel og tverrbjelke bak er konstruert spesielt for å gi maksimal dynamisk ytelse.
 
Karosseriet er svært stabilt, og styreprofilen tilpasser seg hver enkelt komponent i hjulopphenget og gir mye informasjon om veien via det kompakte rattet.

PARK ASSIST OG RYGGEKAMERA

Park Assist gjenkjenner tilgjengelige parkeringsplasser og hjelper deg å manøvre bilen inn og ut av plassen, både ved lukeparkering og parkering i parkeringslommer. Ved hastigheter under 8 km/t tar førerassistenten automatisk kontroll over rattet og gir føreren informasjon i form av lyd og bilde. Du beholder kontrollen over gass- og bremsepedalen, giret og (dersom bilen har manuell girkasse) clutchpedalen.

Ryggekameraet aktiveres automatisk når bilen settes i revers. Bildet vises på berøringsskjermen, slik at du har full oversikt over eventuelle hindringer når du rygger.

LYS

PEUGEOT 2008 har fått en ny lyssignatur. Frontlyktene med avanserte LED-lysledere og lykteinnfatning i sort og krom gir SUV-en et karakteristisk, katteaktig utseende. Synligheten blir optimal, ikke minst lyses det godt opp langs veikanten og i svinger.
Baklyktene har selvfølgelig fått den samme karakteristiske designen som resten av 2008-serien: tre høyteknologiske klør med 3D-effekt.

MIRROR SCREEN

Mirror Screen-funksjonen gjør det mulig å bruke apper fra en MirrorLink®-eller Apple CarplayTM-kompatibel smarttelefon eller på bilens 7-tommers berøringsskjerm.

For å sikre optimal lesbarhet og fullstendig trygg bruk i bilen vises kompatible apper i et grensesnitt som er spesielt utformet for bil.

ACTIVE CITY BRAKE

Active City Brake-nødbremssystemet for bykjøring er en ny funksjon som aktiveres ved hastigheter under 30 km/t, hvis føreren ikke reagerer selv, for å unngå ulykker eller redusere konsekvensene av ulykker i bygater.

En laserføler med kort rekkevidde (Lidar) ved frontruten registrerer hindringer, deriblant biler som står stille eller kjører i samme retning. Sensoren kan sette inn maksimalt bremsetrykk. Den reduserte hastigheten gjør det mulig å unngå eller begrense omfanget av kollisjoner. I visse tilfeller vil systemet kunne stoppe bilen helt, slik at kollisjonen unngås.

ESP

Den kompakte PEUGEOT 2008 SUV har ESP (elektronisk stabilitetskontroll) som kan slås av og på, som standardutstyr. ESP-systemet omfatter ASR (antispinn), DSC (dynamisk stabilitetskontroll), EBA (nødbremsassistanse), ABS (blokkeringsfrie bremser) og EBFD (elektronisk bremsekraftfordeling).

Avhengig av valgt motor kan ESP kombineres med bakkestartassistent, som bremser hjulene et øyeblikk, slik at du rekker å flytte foten fra bremsen til gasspedalen når du starter bilen i oppoverbakke.

KAROSSERISTRUKTUR

Den nye PEUGEOT 2008 SUV har et ekstra lett karosseri utviklet for å gi optimal presisjon. Det er utviklet for å absorbere mest mulig energi fra forskjellige typer sammenstøt, slik at konsekvensene for passasjerer, andre kjøretøyer og fotgjengere blir minst mulige.

Resultatet er en lett og robust bil med spreke kjøreegenskaper, optimalt drivstofforbruk og garantert kjøreglede.

KOLLISJONSPUTER

I tilfelle kollisjon har den nye, kompakte PEUGEOT 2008 SUV seks kollisjonsputer, som gir ekstra god beskyttelse for alle i bilen, som standardutstyr:
• To frontkollisjonsputer beskytter førerens og forsetepassasjerens hode og overkropp ved en eventuell frontkollisjon.
• To sidekollisjonsputer foran beskytter føreren og forsetepassasjeren ved et eventuelt sammenstøt fra siden.
• To kollisjonsputegardiner foran og bak beskytter hodet til føreren og til passasjerene foran og bak i bilen.

STATISKE ADAPTIVE LYS

I nærlys- eller kjørelysmodus, når blinklyset settes på eller rattet dreies over en bestemt vinkel, sørger denne funksjonen for at tåkelysene foran lyser opp i innersving ved hastigheter under 40 km/t (f.eks. ved kjøring i bygater, på svingete veier, i veikryss eller i forbindelse med parkering).

PEUGEOT CONNECT SOS OG PEUGEOT ASSISTANCE

PEUGEOT gjør det enklere å gjøre nødanrop over hele Europa. Når hvert minutt teller, kan du stole på at du får raskt svar via PEUGEOT Connect SOS.
• Automatisk nødanrop: Dersom kollisjonsputene eller de pyrotekniske sikkerhetsbeltene løses ut, sender bilen automatisk ut et nødanrop uten at føreren trenger å foreta seg noe. PEUGEOT Connect SOS lokaliserer deretter bilen, ringer den opp og sender hjelp etter behov. Telefonsamtalen kan føres på bileierens morsmål.

• Manuelt nødanrop: Skulle du være vitne til eller oppleve en kritisk situasjon (f.eks. et illebefinnende eller et overfall), kan du ringe PEUGEOT Connect SOS med et knappetrykk. Alt du trenger å gjøre, er å holde SOS-knappen (rett ved kupélyset) inne i tre sekunder.

• Hjelp på stedet: Hvis uhellet skulle være ute og du får tekniske problemer, kan du starte et anrop ved å holde knappen merket med PEUGEOT-løven (rett ved kupélyset) inne i tre sekunder. En talemelding vil bekrefte at PEUGEOT er kontaktet.

EAT6-GIRKASSE

1,2 l PureTech 110 S&S-versjonen av den nye PEUGEOT 2008 SUV er utstyrt med en automatisk sekstrinns EAT6-girkasse, som gir en optimal kjøreopplevelse med minimalt drivstofforbruk. Den har dessuten Quickshift-teknologi, som gir raske og smidige girskift ved hyppig giring.

I tillegg er den nesten like energieffektiv som en manuell girkasse. Dette er mulig takket være redusert intern friksjon og momentomformere som låses ved behov for å unngå sluring.

I sum betyr dette at vi har kunnet redusere utslippsforskjellen mellom denne girkassen og en manuell girkasse til bare 7 g CO2 per km (med ISO-standarddekk). Dermed scorer denne versjonen høyt både når det gjelder kjøreopplevelser og drivstofforbruk.

PureTech-MOTORER

Denne tresylindrede, modulbaserte og kompakte motoren kombinerer overlegen kvalitet med avansert teknologi. Resultatet er eksepsjonelt høy ytelse og effektivitet. Motoren gir uovertruffen kjøreglede selv ved svært lave turtall og har en svært god balanse mellom dreiemoment og effekt. Dette teknologiske gjennombruddet betyr at drivstofforbruket og CO2-utslippene er redusert med opptil 25 % uten at det går på bekostning av verken effekt eller kjøreglede.

Turboversjonen 1,2 l PureTech 110 S&S EAT6 er utstyrt med den nye automatiske EAT6-girkassen og gir CO2-utslipp på bare 110 g/km ved blandet kjøring. Den setter dermed en ny standard for bensinmotorer med automatgirkasse i dette segmentet.

BlueHDi-MOTORER

PEUGEOT 2008 SUVs 1,6 l BlueHDi-motorer er unike i den forstand at de kombiner teknologi for avgassetterbehandling (SCR eller Selective Catalytic Reduction) med et system for partikkelfilter med additiv (FAP). Samtlige motorer oppfyller Euro 6-standarden (i: I Europa), og har høy ytelse i tillegg til et begrenset drivstofforbruk og reduserte utslipp: CO2-utslipp på under 97 g/km og imponerende 3,7 l per 10 mil. Det gjør motorene i 1,6 l BlueHDi-serien til de mest økonomiske og drivstoffeffektive dieselmotorene på markedet.

PARTIKKELFILTER OG AVGASSETTERBEHANDLING

BlueHDi-teknologien gir et optimert drivstofforbruk takket være avgassetterbehandling (SCR) og FAP-teknologi.

Gjennom å installere etterbehandlingsenheten for avgasser før partikkelfilteret i kretsløpet har vi oppnådd følgende resultater:
- NOx-utslipp (nitrogenoksid) redusert med opptil 90 %
- et optimert CO2-utslipp og drivstofforbruk (reduksjon på inntil 4 % sammenlignet med Euro 5-kompatible motorer).
- raskere oppstart etter tenning (oppstart ved lav temperatur)

STOP & START

Stop & Start-teknologien er både rask, effektiv og stillegående og gjør det mulig å sette motoren i «hvilemodus» rett før og etter en stopp. Resultatet er bedre kontroll over drivstofforbruket og redusert CO2-utslipp.
 
Når bremsepedalen slippes opp igjen, startes bilen umiddelbart, helt uten støy eller vibrasjoner.
Meld interesse:


Tilbake til PeugeotKlikk her for mer informasjon

* Alle priser er veil. utsalgspris. Lokal frakt og leveringskostnader tilkommer.

Personvern