Det ypperste er tilbake

Unikt bilkonsept.

Oppdag det unike konseptet bak SL: designet, teknologien og ytelsene som utgjør en roadster du ikke får nok av.

Tradisjon forplikter.

Mercedes-Benz SL overbeviser med en tidløs silhuett, klassiske roadsterproporsjoner og ikonisk design. Både innvendig og utvendig.

Eksteriør

Det unike, markante ansiktet vekker gode minner hos roadsterentusiaster. Den bratte grillen er en elegant referanse til den seierrike 300 SL i Panamericana. SL har ikke noe å bevise, men imponerer likevel. Tidløs silhuett: eleganse i sin reneste og sportsligste form. Den brede hekken med integrerte enderørsdeksler og diffusor: rendyrket dynamikk.

Interiør

Et kulturlandskap av fornemste art: Førerplassen i Mercedes-Benz SL gir unik romfølelse og sittekomfort, og det er ikke spart på noe når det gjelder valg av materialer: eksklusive skinnvarianter og dekorelementer av edeltre eller aluminium. Sportsseter med høye sidevanger og multifunksjons-sportsrattet med girskiftehendler – interiøret er presist ergonomisk tilpasset fører og passasjer.

Mercedes-Benz Intelligent Drive.

Prestasjonsfremmende komfort og forbilledlig sikkerhet.
Enten det gjelder rushtrafikk, langkjøring om natten eller turer på ukjente veier – i stressende situasjoner gjør SL Roadster det merkbart lettere for deg. Hemmeligheten ligger i et konsept som er innbakt i alle våre biler, og som gjør enhver tur i en Mercedes-Benz trygg og unik, nemlig Mercedes-Benz Intelligent Drive. For den tiden du tilbringer bak rattet, er din tid. Tid for avslapning. Tid til å fylle på med energi. For at du skal nå målet trygt, men også avslappet.

Mercedes-Benz Intelligent Drive – teknologier i detalj.

Prestasjonsfremmende komfort og forbilledlig sikkerhet.

MAGIC VISION CONTROL, adaptivt vindusviskersystem

Det adaptive vindusspylersystemet gir best mulig sikt også mens ruten spyles. Spylevæsken sprutes på direkte foran viskerbladene på vindusviskerne og viskes bort uten forsinkelse. Dette skjer ved hjelp av små dyser i en fordelerskinne på viskerbladet. Målrettet fordeling reduserer forbruket av spylervæske med inntil 50 prosent. MAGIC VISION CONTROL tilpasser automatisk mengden spylervæske avhengig av ytre faktorer, som blant annet hvor skitten ruten er. I tillegg blir vannmengden aktivt redusert under kjøring med åpent tak, for å hindre at vann trenger inn i kupeen.

Trafikkskiltassistent

Systemet er i stand til å registrere og formidle fartsgrenser, innkjørings- og forbikjøringsforbud – samt opphevelsen av disse. Hvis føreren kjører mot kjøreretningen i en enveiskjørt gate, varsler systemet optisk og akustisk, forutsatt at innkjøringsforbudet er skiltet.
Trafikkskiltassistenten og enkelte funksjoner er ikke tilgjengelig i alle land. Optisk og akustisk varsling om brudd på skiltet innkjøringsforbud er i første omgang bare tilgjengelig i Tyskland.
Kan bare leveres som del av COMAND Online.

Aktiv bremseassistent

Systemet gir føreren en visuell advarsel ved for liten avstand til en forankjørende bil. Hvis systemet registrerer at det er fare for kollisjon, gis det en akustisk advarsel, systemet kan situasjonstilpasset støtte opp under bremsingen, og hvis føreren ikke bremser, kan det redusere hastigheten på egen hånd.

PRE-SAFE®-system

Systemet kan registrere visse kritiske kjøresituasjoner på forhånd og, hvis det er fare for en ulykke, innlede forebyggende tiltak for å beskytte fører og passasjerer. Dette kan for eksempel være reversibel stramming av sikkerhetsbeltene eller automatisk lukking av sidevinduene.

Toppløs gjennom California – takket være variotak.

Bli med på drømmetur med SL i California.

Mercedes-Benz SL stiller til start med tidløst utseende og forbedret teknikk. Tid for en første solskinnstur. California here we come!

Ut på veien: drømmetur med SL i California.

Nye Mercedes-Benz SL stiller til start med tidløst utseende og forbedret teknikk. Tid for en første solskinnstur – fest setebeltet. California here we come!

Med solen i ansiktet. Med SL.

Et blikkfang er den uansett. Lakkfarge brilliant blue, strømlinjeformet karosseri med AMG A-wing-design med frontsplitter i bilens farge. Dette røper sportslige gener, og dem finner du også under karosseriet på SL 500. I den passerer vi bygrensen til Santa Monica. Den overlegne V8-biturbomotoren har alltid krefter i reserve. Et avansert understellskonsept gjør kurvene underholdende, men mer om det senere.

Nå akselererer vi først til marsjfart og tar highwayen langs Stillehavskysten. Vi vil vite hva SL har å by på.

"Toppløs" gjennom California – kan det bli finere?

Foran oss ligger Pacific Coast Highway 1. Her er det god plass på asfalten, og det midt i et storslått landskap. På venstre side ligger Stillehavet, der bølgene i dag slår mykt mot klippene. Fra Point Mugu, der vi starter, ser vi ut over en veldig vannflate. Herfra er det knappe 4000 kilometer i luftlinje til Hawaii. På høyre side stiger Californias fjellandskap bratt mot himmelen.
Vi kjører noen kilometer langs kysten, og så endelig: De første solstrålene faller på SL-en. Vi åpner variotaket og cruiser toppløst langs Stillehavskysten, ledsaget av en V8-motor som belønner oss med sportslig sound i DYNAMIC SELECT-kjøreprogrammet "Sport". Gåsehud er garantert.

Gentleman-roadster.

De første milene på highwayen er tilbakelagt. Mens de siste villaene i Malibu forsvinner i bakspeilet, nyter vi den åpne og avslappede kjøreopplevelsen i fulle drag. SL viser seg på denne strekningen som en ekte gentleman-roadster: Karakteristikken til understellet kan tilpasses etter smak og behag, og selvsagt kjøreforholdene, med i alt fem DYNAMIC SELECT kjøreprogrammer. Vi bytter til "Comfort". Nå kjennes SL fortsatt sportslig, men merkbart mer komfortabel enn i "Sport" eller "Sport Plus". Små og mellomstore slaghull – heller ikke på Pacific Coast Highway 1 blir man spart for dem. Men understellet glatter over dem uten problemer.

Også V8-biturbomotoren endrer karakteristikk med de forskjellige kjøreprogrammene, og i tillegg til understell og motor påvirker de også karakteristikken til girkasse og styring. Vi holder oss i modus "Comfort" inntil videre og gleder oss over den enormt rolige motorgangen.

Atlet, cabriolet, roadster: SL.

Før vi gir oss svingene i vold, stopper vi på en parkeringsplass og tar en liten pause. Vi gjør opp status så langt. SL er forsiktig, men absolutt virkningsfullt omarbeidet. Den unike grillen og AMG-styling som standard er både kjennetegn og blikkfang. De to powerdomene på motorpanseret vitner om sportsgenene til Roadster, som jo har en ytterst ambisiøs målsetting: Den er en elegant roadster og en dynamisk coupé i ett. Også interiøret oppfyller de sportslige og estetiske vinnerambisjonene: Krumtappen er det tre-eikede sportsrattet, som er like eksklusivt som håndfast. Fart og turtall er alltid perfekt synlig i det lettleste kombiinstrumentet i torørsoptikk.

Svinger kan være avhengighetsskapende.

Nok cruising. Der fartsgrensen tillater det, lar vi nå SL løpe fritt og tar et fastere tak i det kraftige sportsrattet. Deer Creek Road er en svingete veistrekning med en høydeforskjell på ca. 300 meter. For SL med biturbo er det barnemat, og kraftreservene holder til å trykke føreren dypt inn i seteryggen med et salig smil om munnen.
I vår imaginære kjørebok noterer vi dessuten at fremragende sidestøtte i de eksklusive skinnsetene også er standardutstyr. Ikke standard, men absolutt å anbefale for å gjøre svingene mykere, er Active Body Control understell med antikrengefunksjon.

Setter man DYNAMIC SELECT-bryteren på "Curve", krenger SL aktivt inn i kurven. Det gir mindre G-krefter på passasjerene, og understellsoppsettet blir mer komfortabelt. Sistnevnte er en fordel med tanke på slaghullene som lurer også på denne siste strekningen.

En symfoni av kjøreglede.

For SL-førere er turbohull like fremmed som irriterende avbrytelser under giring: Vi bytter til vårt yndlingsprogram "Sport Plus", og med automatgirkassen 9G-TRONIC, ytterligere skjerpet i denne modusen, sitter girene som et skudd, nærmest uten forsinkelse. Resten av kjøregleden i SL skyldes understellet med oppgradert stålfjæring.

Mens det gir nødvendig komfort på highwayen, glitrer det med sportslig stramhet under inspirert svingkjøring, takket være sine kontinuerlig justerbare dempere. Føreren får hele tiden tilstrekkelig tilbakemelding – det gjelder også styringen i "Sport Plus"-modus, som gjennom en endret servostøtte formidler en enda mer direkte kjørefølelse.

Stille over Stillehavet.

Så er det slutt på svingene på Deer Creek Road. Vi svinger av på en avsidesliggende, uasfaltert parkeringsplass. Her oppe, høyt over Stillehavet, setter vi et verdig punktum for den første turen i SL. Og mens solen forsvinner bak horisonten, får vi et kort øyeblikk til å filosofere over de imponerende prestasjonene til SL. Det fins kanskje mer radikale sportsbiler.

Men SL er lidenskapelig, kultivert og sportslig – den er både estet og atlet, og nettopp det gjør den uimotståelig.
Meld interesse:


Tilbake til Mercedes-BenzKlikk her for mer informasjon

* Alle priser er veil. utsalgspris. Lokal frakt og leveringskostnader tilkommer.

Personvern